Direktlänk till inlägg 8 februari 2011

En fruktsallad och läraregenskaper

Av Lina - 8 februari 2011 23:47

Nu är jag här igen, hejhej!


Ligger i min säng hemma hos mig. Själv. Jag lät karln vara för sig själv idag, han kan nog behöva det ibland. Jag vet att jag har den tendensen att bli ganska intensiv att umgås med, vet inte riktigt hur jag ska råda bot på det. Jag har tänkt att jag ska försöka hålla mig borta någon gång i veckan i alla fall. Det är inte att jag misstrivs att vara själv och jag älskar verkligen min egna lägenhet - men det klart att jag egentligen hellre väljer att åka hem till min kärlek så man har middagssällskap, tv-sällskap och sovsällskap. (Anledningen till att han inte är hos mig så ofta är på grund av att det bli lång resväg till jobbet för han härifrån).


Jag passade på att äta nyttigt och ändå gott idag i alla fall (tillsammans är vi experter på att äta gräddsåser varje dag). Jag gjorde fruktsallad av apelsin (tips, köp det nu, dem är riktigt goda såhär års), kiwi och banan. Åt lite citronyoghurt till det. Mums mums. Har kvar så jag kan göra en sådan till lite frukost imorgon.


För övrigt var jag i skolan idag och just denna kurs (Samhälle, kultur och lärande) så handlar det ganska mycket om vad yrket är, vad "professionen" är. Visst är den en hel del pedagogik coh didaktik (som jag dessutom  borde ta reda på vad skillnaden är för något) men huvudsyftet verkar vara att få oss lärarstudenter att se vad yrket egentligen innebär och verkligen känna efter om det är vad vi är ämnade för. Det dyker upp en del tankar emellanåt.


Idag hade vi ett caseseminarie som gick ut på att diskutera en text om en lärarstuderande. Det var om hans personlighet och om hans synsätt på lärarutbildningen. Och där drog vi ur adjektiv på hur man uppfattade honom, det var saker som inte var så välklingande med läraryrket. Men ärligt talat, jag tror inte jag har så många synliga egenskaper som ser bra ut på pappret för att bli lärare heller.


Men jag tror faktiskt på mig själv och om jag nu träffar rätt och jag trivs med det så kommer det gå galant, trots att jag lätt beskrivs som:

besserwisser, dryg, egoistisk, bortskämd, nochalant, osympatisk, dominant, aggressiv ect. Sedan är det såklart så att många av dessa egenskaper ibland uppfattas på det här viset eftersom att jag har en viss jargong bland de som verkligen känner mig som jag givetvis vet att jag inte kan "köra med" som lärare i ett klassrum - det är min privata sfär som får känna på mitt ego, min besserwisser-attityd som gör mig lite smådryg men det är med glimten i ögat vilket jag anser att de som får "känna på den" i min närhet förstår.


Nåja, långt inlägg men bara text. Natt nu.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 december 2011 11:03

Julen är över... det vart en mysig jul som för min del var det första utan mina föräldrar. Istället firade jag jul med min sambo och så kom hans 15-åriga son hit. Det blev faktiskt en riktigt trevligt litet julfirande men jag råkade göra ett uttaland...

Av Lina - 14 december 2011 11:38

Jag har av olika anledningar tänkt tillbaka mycket på senaste. Det finns så mycket fina människor jag träffat! Eller det var väl kanske att ta i, men det finns fina människor jag har träffat som betytt något för mig - vare sig det handlar om något li...

Av Lina - 14 november 2011 12:36

Fy för fa-an...idag är ingen bra dag. Gårdagen slutade inte bra, jag blev så ledsen. Så jävla ledsen, precis som tidigare på den eftermiddagen. Man ska fan inte leka med hormoner, och kanske speciellt inte jag som vet att jag är känslig för det... I ...

Av Lina - 18 oktober 2011 11:31

Hej och hå, inte har man haft så mycket höstkänsla fastän det är mitten på oktober? Den kommer nu, för mig i alla fall. Visst, när jag var uppe i Tornedalen förr förra helgen så kände man hösten på höstpromenaderna bland de rödgula löven... Men nu är...

Av Lina - 12 oktober 2011 09:09

Då är jag 22 år, på riktigt (hela sommaren har man ju varit "22" när folk frågat liksom). Igår fyllde jag år. Lite tråkigt är det att inte vara liten längre just när det gäller födelsedagen, och julafton... Det där pirret och glädjen är ju inte densa...

Ovido - Quiz & Flashcards