Alla inlägg under augusti 2011

Av Lina - 31 augusti 2011 09:58

Jag har idag ställt klockan på 8:01. Tänkte snooza en gång (10 min) men det blev två eftersom jag av misstag kom åt snoozeknappen igen. Vilket fall som helst så känner jag mig duktig för jag har inget särskilt att gå upp till - men jag försöker lära mig det här som alla universitetslärare pratar om. Att man har lektioner ca 10 timmar i veckan och att man resterande 30 timmarna ska läsa på egen hand.


Därför har jag ställt klockan och min dag har sett ut såhär:

8:21 - Går upp, sätter in linser, sätter på kaffe, kollar Nyhetsmorgon

9:00 - Fortsätter kolla Nyhetsmorgon men äter även frukost

10:05 - Borstar tänderna

10:10 - Sätter mig och börjar plugga (läsa och svara på instuderingsfrågor)

12:30 - Göra och äta lunch

13:00 - Forsätta plugga

15:00 - Går till tunnelbanan

16:00 - Tränar

17:00 - Duschar och bastar

18:00 - Hemmamys

19:00 - Middag till Vem vet mest?

20:00 - Robinson


Och, jag känner mig bra som lyckades tacka nej till jobb idag. Det är lite motigt eftersom jag gillar pengar, och pengar får man av att jobba. Och det kan kännas som att man inte har någon planerat en dag som denna då man "bara" ska läsa i princip. Men jag tog till min självdiciplin och tackade nej. För jag har en hel del att läsa, och dessutom en hel del från den jobbiga engelska boken...

Av Lina - 29 augusti 2011 15:40

Hej och hå vilket jädra lantis jag har känt mig som idag!

Idag så verkar hela Stockholm Universitets studenter ha haft sin första dag. Och till råge på allt verkar alla ha haft introföreläsningen kl 10:00. Och fan, jag får ju lite smått panik av så mycket jälva folk. Och jag blir fan i mig lite stressad av all jävla gemenskap och aktiviteter och lullull som kåren ska tjattra om. Jag vill inte hålla på tramsa, jag är för fan där för att lära mig och utforska kunskap! Likasinnade träffar man väl fasen ändå. Åhh... 


Men då ska jag väl vara glad som går på Stockholms Universitet som inte är så kända för att ha en sån överengagerad studentaktivitetsverksamhet! 


Idag var det dock sjukt jobbigt att vara där ett tag. På grund av allt folk när man ville hinna handla en bok samt käka mellan kl 12-13. Det var ju milslånga köer både i bokhandeln och på varenda matställe. Och dessutom fick jag ju släpa runt på tegelstensboken.


Jag fick i alla fall i mig en macka från Pressbyrån. Nu ska jag läsa Medeltidshistoria i alla fall. Och trots allt så känns Historiska Institutionen gedigen och det känns som att min lärare är bra. Jag fick bra intryck av alla lektorer, studievägledare och studierektorer jag träffat på idag. Och det är ju positivt och inspirerande. Frågan är bara om det här inte blir för inspirerande, så att jag hoppas av lärarprogrammet och försöker mig på ett helt historieprogram istället... det är ju dock det där med jobben som känns svårt där, nåja, tiden får utvisa.


Nu ska jag faktiskt ta och dricka upp mitt kaffe för att sedan ta en skön dusch. Hade tänkt hinna med att läsa lite men det kan bli tight om tid. Ska ner och lämna en film som hyrdes igår samt inhandla lite grillkol (+ säkert fynda lite av veckans erbjudanden, såg t ex att Coop hade 1 kg Scan Mammas köttbullar för bra pris, mums mums!).


Av Lina - 27 augusti 2011 10:55

Nu är det mycket bostadstankar som rullar i mitt huvud. Jag har en bostadsrätt på norra sidan om stan som jag knappt bott i på 1 år, eftersom jag bott med min kille i hans andrahands-lägenhet. Men eftersom vi träffades för 1 år sedan och det bara är ett andrahands-kontrakt har jag behållt min lägenhet. Jag har betalat för min (som jag vairt i kanske max 4 veckor under det här året) och han har betalat för den lägenhet vi faktiskt bott i. Ganska osmart såhär i efterhand...


Nu försöker jag för fulla muggar antingen få ett förstahandskontrakt via Stockholm Stad Bostadsförmedling som jag stått i sedan 2007 (sen jag var 18 år med andra ord). Samtidigt försöker jag få tag på en hyresrätt via ett bostadsbolag i Tyresö (eftersom det är där vi nog vill bo eftersom hans barn bor där) men eftersom vi bara har ca 1 års kötid där så är det s k "bums-lägenheter" som gäller. Så jag går upp till åtta varje tisdag och torsdag och väntar på att en ska dyka upp och jag ska kunna vara först med att klicka hem den! På allt det här har jag även Blocket-appen och försöker svara fort som attans på alla tänkbara andrahandslägenheter vi kan tänka oss...fullt sjå med detta alltså...


Och nu när IKEA-katalogen kommit är man ju extra sugen på att få ett ordnat hem. Jag vill ha ett schysst kök med bra bort så man vill sitta där. Ett rofyllt sovrum. En mysigt vardagsrum med 42 tums-TV (som jag har i min lägenhet som jag aldrig är nu, i hans har vi jävla TJOCKTV) och bioljud... Och sen vill jag nog ha en liten skrivbordshörna (jag ska ju trots allt plugga 4,5 år till). Sedan vill jag att barnen ska få ett eget rum med egen tv och sådär.


Samtidigt så känns det så förjävligt med allt detta ansträngande. Visst, man får väl ibland förstå att vissa saker bara är drömmar än så länge... För jag är väl ingen lägenhetsmänniska? Har jag ens ett storstadsbehov? Jag är ju uppvuxen i villaområden och ett välstädat, alltid nyrenoverat hem... med bastu varje dag! Och schysst altan med grillplats och solstolar... Och FY FAN vad jag saknar det!

Jag märker verkligen vad jag varit bortskämt med det där vardagliga på så sätt. Det har jag ju alltid bara tagit för givet. Fast jag förstod att jag var bortskämd med utrymme, jag hade hela övervåningen för mig själv från att jag var 8 år till att jag flyttade hemifrån vid 18 år. Jag hade alltså redan ett sovrum, vardagsrum och toalett helt för mig själv...


Ja, det jag vill komma till är att jag, som i tonåren, trånat efter en sekelskiftslägenhet i innerstan har börjat bli gammal. Jag förstår inte varför jag varit så inställd på ett flashigt kontorsjobb, med after work på coctailbarer och en vacker sekelskftflägenhet. Visst, lägenheterna är underbara. Men är jag en storstadstjej verkligen?


Jag börjar mer och mer fundera på det där. Först och främst har jag sedan ett halvår verkligen saknat att bo i villa. Sedan så har mina föräldrar köpt hus uppe i vackra övertorneå och flyttar upp. Och visst är det helt fantastiskt! Husen kostar en tiondel av vad de kostar i Stockholmstrakten och det är lugnt och skönt och fruktansvärt vackert!


Jag har ju en liten dröm om att någon gång skriva böcker. Så nu drömmer jag mig bort till ett vackert gammalt hus i tornedalen där jag har min skrivhörna där jag skriver mina bästsäljare medan jag undervisar byns gymnasieelever i historia som en liten bisyssla. Åhh... (men min snubbe menar att jag skulle få lappsjuka... kanske... men han är ju en typsikt stockholmare som har så snevridna fördomar om norrlänningar så jag brukar skratta så jag frå ont i magen).



Av Lina - 26 augusti 2011 18:43

Jag stänger om 17 minuter. Gissa om det känns skönt?


Idag har åtminstone inte jag känt på det stora trycket på handeln som det skrevs stort om i Metro, nu när de flesta fått den efterlängtade augustilönen... Det har varit jättelugnt idag. Vad kan jag ha sålt? 5 par skor? Utöver det är det väl en som har provat... Segt med andra ord.


Jag har försökt roa mig lite med att läsa bloggar och lägga till massa kläder i en önskelista på mitt Ellos-konto. Vilket dessutom känns helt absurt för inte ska jag väl köpa en jädra massa kläder? Inte har väl jag ens ett särskilt stort klädesintresse? Min tanke är väl dock att jag måste börja investera i brallor för vintern eftersom parfetman har spräckt sönder mina tidigare... Ska nog köra på bekväma stuprörsjeans och leggings ändå... Gillar ju tunikor/långa linnen men jag som är kort måste då ha just tighta brallor och helt gärna klackar också... annars ser jag ut som, eeh, barbapappa eller något. Tror jag behöver en ny vinterjacka i år också, men det är tight om pengar i höst skulle jag tro... trist...


Nu ska jag börja plocka in lite. Bara några minuter kvar. Trist att köplusten fortfarande verkar sval här...




Av Lina - 25 augusti 2011 09:42

Det finns så jädra mycket fina träningskläder! Och visst är det roligare att träna om man känner sig lite snygg? Absolut!


Tyvärr får jag nog inte känna mig såå snygg för jag har inte ekonomin till att köpa alla dessa märkesträningskläder. För det första brukar jag pröjsa typ en hundring för en sport-bh och det funkar (har köpt på typ Ellos) för jag har inte så stor byst. Sedan brukar jag fynda träningsbyxor för ungefär 100 spänn på barnavdelningen (jag är 1,56 m), men det gör inte så mycket för jag vill bara ha svarta enkla. Skor brukar jag lyckas fynda också, även ofta på barnavdelningen (har storlek 35-36). De jag har ni är ett par Reebok som jag fyndade på Reebok Outlet i Löttort, Öland, 150 kr! Tyvärr är jag väl lite dum när det gäller skorna, för jag skiter i om det är för träning eller för fritid eller för löpning, så egentligen har jag kanske lite fel stöd i skorna, menmen... Ett knäskydd är nu dock ett måste, och en ny sport-bh också...


Nog med text, checka in lite snyggt jag hittade på Sportamore.se:

                   

Av Lina - 25 augusti 2011 08:28

Jag har börjat läsa lite kurslitteratur ju. Och nu har jag inte bara tragglat med den jobbiga engelskan i en medeltidshistoria-bok utan även en bok om källkritik kan man nog säga. Jädrigt intressant! 


Eftersom jag läser historia är det viktigt att hela tiden bedöma sina källor och värdera dem. Granska de helt enkelt! Men, helt enkelt är det inte.... Jag har läst inledningen och känner mig riktigt inspirerad. Det känns tufft men det känns coolt. När man är en del av universitetet förvärvar man inte gammal kunskap utan man forskar fram nya. 


Jag blir till och med så inspirerad av denna bok att jag börjar ställa mig fråga:

Ska jag bli lärare eller är det historiker jag ska bli?

Men, jag vet inte riktigt vad man får för jobb med lön som historiker, känns så smalt, därför jag aldrig funderat vidare på det.


Det är denna bok jag läser nu i alla fall:

 
Gabriela B. Larsson (red.), Forma historia, Studentlitteratur, 2002  

Av Lina - 23 augusti 2011 15:59

Mitt veckoschema har blivit lite omstökat. För igår fick jag av en slump reda på att jag skulle till Universitetet för val för av grupp och specialområde inför kommande kurs som är Medeltidshistoria. Jag valde att inrikta mig mot "Kvinnor, män och makt". Blir spännande! Dessutom träffade jag två killar från förra terminen också. Jag och ena av dem försökte oss på att hitta böcker på Campusbutiken också, vi hittade några i alla fall. Och en bok som jag skrockat över eftersom den jag hittat på nätet kostat över 1000 kr fanns för 499 kr på Akademibokhandeln på Campus.


Nåja, nu när jag fått känna på Universitetsluften igen är jag peppad, faktiskt. Så synd att man ska behöva jobba också, för det är det som stressar mig lite, alltså det ekonomiska. Men annars känns det kul! Och IKEA_katalogen damöp ner i brevlådan idag... och med tanke på att jag coh min kille försöker få tag på en ny bostad är jag så sugen på att planera en riktig "plugghörna". Ni vet ett schysst rent skrivbord med underlägg, skön skrivsbordsstol, schysst lampa och bra sådär "Ordning och reda"-snygga mappar... Troligtvis kommer inte något sånt ske, först måste vi ju hitta bostaden...


I alla fall så kollade jag just på Filofax hemsida och hittade min lösning. Jag vill inte ha större kalender än den jag har (Filofax Pocket-storlek)  eftersom jag har den som plånbok också - men jag behöver mer utrymme... och nu såg jag att de hade en kalenderform som var en dag per sida förutom helger som delades på en sida. Det blri perfekt, nu ska jag bara finna det! Eller... jag menar, jag ska bara få ordning på själva ekonomin först...


Böckerna är dyra nu. 2000 kr för halva terminen...

Av Lina - 22 augusti 2011 10:45

Nu är det sista veckan på sommarn. Om en vecka börjar studerandet igen. Men, jag ska fortsätta smygplugga i förväg eftersom jag har köpt en bok till kursen. Den är dessutom på engelska så det tar hundra år för mig att förstå... Dessutom har jag beställt ännu fler böcker till kursen, men de kommer nog inte förrän slutet på denna vecka eller kanske t o m under nästa.


Förmodligen ser min sista vecka ut såhär:

Idag: Städa, få supporten till jobbets webshop att rätta till alla problem och läsa lite kurslitteratur.

Imorgon: Gå upp klockan åtta för att vara beredd att haffa en eventuell "bums-lägenhet", träna på förmiddagen och sen läsa kurslitteratur.

Onsdag: Sova ut och ha en ledig-dag men eventuellt läsa lite kurslitteratur.

Torsdag: Återigen gå upp klockan åtta och vara beredd på bums-lägenhet, träna på förmiddagen, åka till min lägenhet och hämta post (hoppas jag fått någon mer info från Universitetet så jag vet mitt schema, väntar på att veta vilken grupp jag tillhör).

Fredag: Jobb 10-19

Lördag: Jobb ca 10-17

Söndag: Jobb ca 11-16


Får väl se hur det blir. Jag har faktiskt lite oro i magen över denna termin. Jag tror den blir tung! Och det är ett ämne jag gillar men dessvärre tror jag det roliga kan försvinna lite eftersom all stress med att man måste jobba också... vi får väl se hur det blir. På något sätt får vi ihop det. Nu precis i början måste jag åka iväg på begravning också. Dels en jobbig sak rent emotionellt men dels även ett dumt avbrott precis mitt i viktiga seminarier och föreläsningar....


Ovido - Quiz & Flashcards