Direktlänk till inlägg 26 mars 2011

Utlandsweekend i all ära men Sverige har också mycket att ge

Av Lina - 26 mars 2011 22:26

Nu, lite sådär lördagsrödvinsdrucken, tänkte jag ge er ett tips på en härlig weekend i vårt egna fina land. Till att börja med kan jag dock tipsa om ett gott rödvin jag funnit ikväll: Masi Grandarella Appassimento, prislappen ca 200 kr men supergott rödvin. 


Nog om det, åter till mitt weekendtips: Sundbyholms Slott.


I höstas var jag där med min älskade. Vi var där i två nätter och jag hade bokat paketet som då kallades "Romantisk lyxweekend" och det var riktigt härligt för kropp och själ och inte minst kärleken!


I detta paket fick vi välja en svit och jag valde (såklart) den som fanns med egen bastu (vilket inte alls är vanligt att det finns så redan vid bokningen var jag med mitt finska blod jätteexalterad). De sviterna är de som finns i parken, se denna länk.


Vi bodde i nr 724 vilket är till vänster i denna fina byggnad. Hur mysigt som helst att ha en liten veranda där uppe på farstun att gå ut att svalka sig på. (eller ta en cigg om man är rökare, som min karl är, hmmrf..)

 

I denna fantstiska svit var badrummet det centrala och det var där vi mer eller mindre placerade oss för det mesta av tiden.


       

Jag tror ni anar att det här var härligt va?


Vi kom dit på fredag kväll och fick direkt eftermiddagsfika nere i ett häftigt källarvalv. Det var kaffe/te och smörgås samt någon muffins/bulle om man ville. 


 

När vi hade fikat gick vi såklart tillbaka till vår svit och placerades oss i badet varvat med bastun. 


Vid 20-tiden var det dags för 3 rätter. Om jag minns rätt var det:

Toast Skagen

Kalvytterfilé med potatisklyftor (dock var köttet inte gott, tyvärr, jag tror inte det var kalvytterfilé för det var mer som en fläskknöl)

Bailyes pannacotta


Sedan var det mys i sviten igen för att på lördagen vakna upp till ytterligaere en solig höstdag. Vi gick till slottet och åt frukost som var supergod. Det fanns allt som jag vill ha på en frukost: Hembakade olika bröd, olika ostar, olika köttcharkeripålägg, färsk frukt, ägg, youghurt, smothie, kaffe, te, köttbullar, prinskorvar, våfflor, juice, m.m Dessutom serverades detta i det mysiga källarvalvet.


Annars på lördagen var det bara att ta det lugnt i badet och spatsera kring slottets mysiga höstmiljö.


     

Sedan på kvällen var det dags för 4-rätters middag och jag valde även vinpaketet som hörde till där jag upptäckte ett fantastiskt vitt vin som jag glömde vad det hette tyvärr.


Menyn var:

Halstrad pilgrimsmussla som aptitretare

Gravad röding

Svampsoppa

Anka med potatiskaka och rödvinssky

Chokladfondant


Sueprgott! Dock är det lite synd (men förståerligt) att alla menyer är förutbestämda (dock kunde min snubbe få hummersoppa istället för svampsoppa eftersom han inte äter svamp).


   


Och nej, nu har jag glömt det jag tjatar om mest, nämligen det underbara Afternoon Tea som vi fick på lördagseftermiddagen. Massvis av goda bakverk med mera, tyvärr såg jag inga scones vilket väl borde vara en besvikelse egentligen eftersom det väl är ganska aktuellt i det sammanhangen. Jag var inte missnöjd i alla fall och skulle vilja besöka ett afternoon tea en gång varje månad, så fantastiskt avslappnat, skönt coh supermarrigt är/var det.


   


Jag var i alla fall helnöjd (och mätt som attan) när vi åkte därifrån mitt på söndagen och jag kan varmt rekomendera Sundbyholm. Det är en lyxig grej, kan tyckas, men jag må säga att det ändå inte var en stel känsla där utan snarare rätt human. Vi hade dessutom en jättesöt servitris som dock gjorde och sa en hel del fel, men del var lite charmigt faktiskt, konstigt nog.


Jag såg nyligen att de fixat till sin hemsida och här kan ni läsa mer om de olika romantiska weekends som finns, jag tycker faktiskt att det är mer än värt för den prislappen. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 december 2011 11:03

Julen är över... det vart en mysig jul som för min del var det första utan mina föräldrar. Istället firade jag jul med min sambo och så kom hans 15-åriga son hit. Det blev faktiskt en riktigt trevligt litet julfirande men jag råkade göra ett uttaland...

Av Lina - 14 december 2011 11:38

Jag har av olika anledningar tänkt tillbaka mycket på senaste. Det finns så mycket fina människor jag träffat! Eller det var väl kanske att ta i, men det finns fina människor jag har träffat som betytt något för mig - vare sig det handlar om något li...

Av Lina - 14 november 2011 12:36

Fy för fa-an...idag är ingen bra dag. Gårdagen slutade inte bra, jag blev så ledsen. Så jävla ledsen, precis som tidigare på den eftermiddagen. Man ska fan inte leka med hormoner, och kanske speciellt inte jag som vet att jag är känslig för det... I ...

Av Lina - 18 oktober 2011 11:31

Hej och hå, inte har man haft så mycket höstkänsla fastän det är mitten på oktober? Den kommer nu, för mig i alla fall. Visst, när jag var uppe i Tornedalen förr förra helgen så kände man hösten på höstpromenaderna bland de rödgula löven... Men nu är...

Av Lina - 12 oktober 2011 09:09

Då är jag 22 år, på riktigt (hela sommaren har man ju varit "22" när folk frågat liksom). Igår fyllde jag år. Lite tråkigt är det att inte vara liten längre just när det gäller födelsedagen, och julafton... Det där pirret och glädjen är ju inte densa...

Ovido - Quiz & Flashcards