Alla inlägg under mars 2011

Av Lina - 15 mars 2011 12:46

Nej ni, nu har jag skrivit på min examination sedan kl 9 i morse så jag tänker ta en paus för en promenad i solen. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Jag blir liksom inte nöjd med examinationen jag skriver, man vet inte riktigt vad de är de vill få fram, allting är förbannat luddigt och jag blir bara förbannad.


Men jag försöker nog mig på en promenad så kanske huvudvärken, som drabbat mig, släpper. Men jag vill ju så gärna bli klar med den här skiten idag!


Ska fundera lite medan jag tar promenaden i alla fall. Ska välja ett innehåll ur religionskunskap och skriva hur jag skulle bedriva undervisningen kring det. Sedan måste jag försöka googla fram vad skillnaden är mellan ett vetenskapligt ämne och ett skolämne för det där har jag inte riktigt greppat ännu.


Shit, jag vill verkligen bli klar idag så jag kan släppa den här skiten sen, ett tag i alla fall (tills jag får tillbaka den med restuppgifter säkert, eftersom lärarna är så förbannat luddiga så jag säkert inte fått med allt de vill att man ska ta upp).


Trist att känna sig som ett jävla pucko.  

Av Lina - 10 mars 2011 08:51

Phew, idag är en ny dag. Igår var en bra OCH dålig dag. Tyvärr gick darten inte alls nå bra för mig igår så jag blir grining. Jag hatar att känna mig dum och det gör jag när jag inte kan räkna. Det tar tid att räkna i huvudet för mig, det är inte min starka sida. Vi spelade 501 och 301 (vi ändrade summan mot slutet så det inte skulle ta lika lång tid per spel). Men men, det är bara på ett igen sedan. Om jag ska tro kommer vi noga spela ca 1 gång per vecka i alla fall, ganska trevlig. Och nu gick vill till Söderbiljarden som jag faktiskt gillade! Inte alls sån sunkigt som jag trodde det skulle vara (tänk Biljardstället på S:t Eriksgatan...). Nåja, nog om det.


Nu sitter jag här och käkar frukost. Jag har självmant gått upp tidigt (eller ja, kl åtta) för att jag tänkte åka till Stadsbiblioteket och plugga. Jag passade på under en håltimme tidigare i veckan och det var faktiskt givande då - så jag hoppas jag kan få struktur på examinationen genom att sätta mig där, på Stadsbiblioteket.


Till kl 11:30 ska jag till skolan och observera under en Historia B lektion. Lite omotiverad känner jag eftersom det är en annan praktikant som ska ha lektionen (inget emot honom alltså men det blir lite fel ur min synvinkel som ska vara där och kolla hur en erfaren lärare gör) plus att han igår sa att det inte blir så mycket ledande lektion utan mer att eleverna ska jobba självmant. Vi får se hur det blir. Lite irriterande att det är en 45 minuters lunch mitt i lektionen också. Sedan slutar den runt tretiden....


För övrigt har jag en ny såndär "kändiskärlek". Ni vet en såndär känd snubbe som man bara blir lite larvigt leende för att han verkar så där härligt skön, och dessutom (såklart) ser jädrigt bra ut. Det lite lustiga är att han dessutom är introducerad av min egna snubbe! Alltså, på så vis att jag aldrig kollat på skidor och sånt förut och nu när min snubbe tittar på det kollar jag också, och där har Jon Olsson såklart dykt upp. 

Av Lina - 9 mars 2011 09:57

Nu har jag börjat praktiken. Det känns både bra och dåligt. Jag känner mig fortfarande nervös. Det beror nog dock mest på att jag fortfarande känner mig rätt så osäker, och läraren är väldigt duktig men det faller sig inte så naturligt att föra konversationer med honom. Men jag tror det blir bra.


Gymnasieskolan jag är på är en sofistikerad skola. De är väldigt duktiga elever (intagningspoängen är höga). Alla är där för att de vill vara där och alla vill göra bra ifrån dig, kanske inte så stor utmaning att uppmuntra till inlärningen vilket kanske kan vara lite svårt att bygga sin erfarenhet på så efter halva utbildningen kommer jag nog dock behöva byta skola som kanske är lite stökigare i alla fall, så jag inte får en chock när jag själv får en anställning om fem år ;)


Nog om det. Igår var det fettisdagen och jag åt min första semla. Gott är det! Och nu ska jag äta en till innan jag åker iväg till skolan.


Sedan var det Internationella Kvinnodagen igår. Och det är bra att man uppmärksammar detta men tyvärr känns det som att det är lätt att folk tolkar det som att man ska ta hand om sina kvinnor runtomkring sig - så tycker i alla fall inte jag att det är. Utan vi ska uppmärksamma kvinnoförnedringen som fortfarande finns runtom i världen och uppmuntra till att bidra till att ändra på detta till en mer jämnställd värld. 


Nåja, skitinlägg. 


Ikväll ska jag och min karl åka och utöva vårt nyfunna intresse (eller snarare ett intresse som båda haft och nu har vi funnit det igen tillsammans) nämligen kasta dart! För övrigt måste jag ju påtala att jag vann sist då vi spelade på Big Ben. 


Dagsplanen är såhär ungefär skulle jag tro (om någon undrar):

- 10:35 gå till tunnelbanan

- 11:30 Mentorstimme i skolan

- 12:10 Lunch (Ev åka och låna en bok eller sätta sig på bibblan och försöka påta ner lite mer på examinationen)

- 13:20 Historia i skolan

- 15:35 Skolan slut, gå till tunnelbanan och åka hem

- 16:30 Darling kommer hem 

- 17:00 Laga mat och äta

- 18:00 Gå ut med Enzo (hunden)

- 18:30 Åka in till stan och kasta dart


Något sådant kanske, känns ändå som en ganska trevlig dag att se fram emot. Hoppas det blir så också!


Av Lina - 4 mars 2011 23:22

Åh, jag har som en klump i magen. Jag hatar att inte ha kontroll och jag känner att just nu har jag inte kontroll. Dessutom känner jag mig oerhört besviken på första kursen på min lärarutbildning. Inte för innehållet direkt, men på organisationen.


Vi har haft lite olika delmoment i kursen och då har det varit tre lärare som inte känts särskilt synkade med varandra överhuvudtaget. Och nu när det är två veckor kvar så ska vi vara ute på pratik och där ska vi ha ytterligare en lärare som ska kopplas till en digital portfolio som man rapportar sin pratik i, men den läraren har jag inte fått något namn på och har ingen aning om vem det är! Dessutom står det där att vi två veckor innan pratiken ska ha skrivit en handlingsplan med pratikläraren (d v s den ordinarie lärare jag kommer gå med på det gymnasie jag gör min pratik på), det här har inte jag gjort och det verkar heller inte som någon av mina kurskamrater känner till det eller har gjort det.


Jag känner mig urförvírrad och mår inte bra när det känns som att allt bara faller mig ur händerna, jag känner inte att jag har kontroll på läget. Fuck.


Dessutom har jag slarvat med läsningen av kurslitteraturen märker jag nu och jag måste få igång mitt duktiga studenthuvud! Jag vet ju att jag kan det här! Men sen är lärarna luddiga med sina examinationsuppgifter också. De har inte alls gått igenom hur de ens vill att vi skriver (upplägget av texten alltså), "det är inte så noga" säger de där rödstrumpelärarna (nej, förlåt, men ibland känner jag bara att jag känner mig som en utböling som kommer från det blåa åsiktsblocket)!


Nåja. Det här kommer lösa sig, det vet jag. Och det är bara "en pissi Missisippi" om man jämför med de stora törnar som trängt sig på mig och min snubbe på senaste. Och ena av de "törnarna" var på en extrem hypokontri från mitt håll (om än jag kan komma på tanken och fundera på att jag kanske har något annat ändå, jag ska ju inte få bli så glad, jag kanske har något annat som nedsatt hjärtfunktion eller ännu värre HIV!?). Nog om det, nojjiga Lina. Jag har varit till läkaren och kollat upp det jag var rädd för och det var inget fel alls, haha! En annan av törnarna var ekonomisk och det verkar också ha löst sig, om än det säkert är en och en annan tung månad framöver.


Förlåt för mitt pladder men detta kanske hjälper att skriva av sig lite. Undra om jag ska försöka pressa mig själv till att läsa ett kapitel i en bok innan sömnen i alla fall?


Ovido - Quiz & Flashcards